759

 

Solaris Urbino 12 (dwudrzwiowy, bez modyfikacji),
mapa: Projekt Szczecin 4.0
licencja: CC BY-NC 4.0


Trochę historii

Komunikacja Miejska Łomianki powstała w 1989 r., od początku swego istnienia obsługuje linię Ł (Ł jak Łomianki, proste). Łączy ona szpital w podwarszawskim Dziekanowie Leśnym z Warszawą. Połączenie wywodzi się jeszcze z lat PRL, kiedy obsługę komunikacyjną ówczesnej gminy Łomianki zapewniały warszawskie MZK. Pierwotnie linia nosiła oznaczenie Ł, w 1957 r. podczas reorganizacji oznaczeń stołecznych linii zmieniono oznaczenie na 201. W 1985 r. w ramach kolejnych porządków – na 701. Kursowała na trasie (przytoczę tu ostatnią trasę, całą historię znajdziecie na Trasbusie, linki poniżej) Warszawa: pl. Komuny Paryskiej (ob. pl. Wilsona) – Słowackiego – Marymoncka – Pułkowa – Łomianki: Kolejowa – Brukowa – Warszawska – Kiełpin: Warszawska – Dziekanów Leśny: Graniczka – Konopnickiej – Szpital.

W 1991 r. KMŁ przejęła obsługę 701 i nadała jej oznaczenie Ł. MZK Warszawa zaś numerem 701 oznaczyły nową linię kursującą spod wielkiego terminala przesiadkowego u bram huty (obecnie to pętla Metro Młociny, wciąż u bram huty) do osiedla Dąbrowa Zachodnia na południu Łomianek.

W roku 2010 Komunikacja Miejska Łomianki zakupiła 9 trzydrzwiowych Solarisów, dwa lata później – jednego, w 2013 r. do zajezdni w Kiełpinie zajechały dwa, a w 2014 r. kolejne dwa. Łącznie na bazie przewoźnika stacjonuje 14 autobusów spod znaku zielonego jamnika. Otrzymały numery z zakresu 38-50 oraz 753.

Warszawski ZTM stara się integrować komunikację miejską w całej aglomeracji. W Łomiankach najpierw oznaczało to wprowadzenie „wspólnego biletu”, czyli możliwości podróżowania na podstawie biletu ZTM autobusami Komunikacji Miejskiej Łomianki. 2014 rok zaowocował kolejnym krokiem i KMŁ częściowo powróciła pod skrzydła warszawskiego ZTM – jako podwykonawca organizatora stołecznego transportu. Autobusy podwarszawskiego przewoźnika wyjechały na linię 701. Do jej obsługi wytypowano 10 posiadanych już przez KMŁ solarisów.

Wymagało to jednak kilku modyfikacji – autobusy o numerach taborowych 38, 39, 43, 45-50 zostały oklejone w barwy warszawskie, zamontowano w nich kasetę na tablicę boczną zgodną z wymogami ZTM oraz miejsce na małą tabliczkę w prawym rogu przedniej szyby, tzw. „brygadówkę”, pojawił się także monitoring rejestrujący to, co się dzieje przed i wewnątrz pojazdu. Nadano również nowe numery taborowe z zakresu 738-750 (czyli dotychczasowe zostały powiększone o siedem setek). Ostatni zakupiony Solaris już nie wymagał żadnych modyfikacji – fabrycznie został wyposażony zgodnie z wymogami ZTM.

O malowaniu

  1. Taki schemat malowania mają autobusy przeznaczone do obsługi linii 701.
  2. Tapicerka warszawska standardowo jest w każdym nowozakupionym pojeździe kursującym w ramach komunikacji miejskiej organizowanej przez ZTM. Jest również wprowadzana przy okazji remontów starszych pojazdów. Niewykluczone zatem, że pojawi się także i w autobusach KMŁ.
  3. Oprócz nowej tapicerki na fotelach ten Solaris ma także nowe wykończenie wnętrza, standardowe, koloru białego.

Instalacja

  • wypakuj pliki do folderu Solaris BVG\Texture\rep
  • sprawdź, czy działa wszystko tak, jak powinno.
  • jeśli wszystko działa, szerokiej drogi!

Porady

Możesz stworzyć „pusty” numer taborowy.

Chcesz wiedzieć więcej?

Historia linii Ł (MZK), 201 (MZK), 701 (MZK, ZTM)

Historia linii obsługiwanych przez KM Łomianki

POBIERZ (DOWNLOAD)

Reklamy

2 myśli na temat “759

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s