995 (do 2008 r.)

 

MAN SD202 – D88
MZA Warszawa (995), ex. BVG Berlin (3683)
mapa: Dolní Kounice


Trochę historii

Jednym z rozwiązań zaczerpniętych przez stołeczne władze z berlińskiej komunikacji miejskiej w 2001 roku była linia 100.
Podobnie jak w stolicy Niemiec linia łączyła wszystkie atrakcje turystyczne miasta. Miała też być obsługiwana taborem piętrowym. Takiego jednak MZA – Miejskie Zakłady Autobusowe – nie posiadały i na „setkę” wypuszczały Jelcze M121M. (Gnioty dzielnie zastępowały piętrusa w razie jego awarii)

W lipcu 2001 za pośrednictwem polskiego oddziału MAN został sprowadzony z Berlina MAN SD202 wyprodukowany w 1988 roku. W BVG nosił numer 3683. W MZA autobus otrzymał bardzo wzorzyste oklejenie oraz numer taborowy 995 kojarzący się z ówczesnym telefonem alarmowym centrali ruchu komunikacji miejskiej.

Na początku sierpnia 2001 r. autobus wyjechał na trasę 100 i frekwencja wzrosła niewyobrażalnie. Co było (jest i będzie) proste do przewidzenia, wszyscy chcieli podróżować na pięterku, oczywiście na samym przodzie.

Dygresja

Sam pamiętam ten tłum na placu Zamkowym. Ilość ludzi żądnych podróży używanym piętrusem mogła się równać z ilością pasażerów oczekujących w szczycie na opóźniony pociąg podmiejski, lub też z ilością studentów czekających na 114 pod UKSW, gdy kilka autobusów wypadło z rozkładu jazdy.

Po dygresji

Autobus jednak został zarejestrowany na swoje rzeczywiste wymiary – 4,06 m wysokości – przez co był pojazdem ponadnormatywnym (o 6 cm zbyt wysoki). Aby mógł jeździć niemal bez problemów (a i tak wyjeżdżał na ulice jedynie w wakacyjne weekendy) nie obyło się bez burzenia betonu urzędniczego za pomocą mediów.

Do 2009 roku autobus cieszył oczy Warszawiaków, acz z upływem lat coraz rzadziej. Tracił też na urodzie – zdjęcie Łazienek Królewskich na tylnej klapie wyblakło, a w 2008 roku, po doraźnym remoncie nadwozia od „pasa w dół”, 995 stracił czerwone ciapki.

W końcu stanął na dobre, zaś podczas pewnej burzy miał pecha być trafionym przez piorun, co powiększyło jedynie zakres niezbędnych prac.
MAN oszacował koszt napraw na 100 tys. złotych, co przypieczętowało los piętrusa. Na przełomie sierpnia i września 2011 roku autobus został odholowany na złom.

W taki sposób zakończyła się historia zwiedzania Warszawy piętrowym autobusem za 2,40 zł. Obecnie taka przyjemność kosztuje dziesięciokrotnie więcej, gdyż na trasach zbliżonych do dawnej linii 100 kursują prywatni przewoźnicy swoimi czerwonymi MAN-ami SD202 z różnych lat produkcji (linia CitySightseeing) oraz bladożółtymi MAN-ami ND202 z połowy lat 90. (linie Egged City-Tour)

Instalacja

  • wypakuj wszystkie pliki do folderu MAN_SD202, zezwól na podmianę plików (niemniej zalecam backup plików CFG w folderze MAN_SD202\Model na twoim dysku).
  • odpal OMSI, porównaj autobus w symulatorze z tym na screenach. Jeśli są różnice, sprawdź, czy postąpiłeś zgodnie z punktem nr 1.
  • jeśli wszystko działa, szerokiej drogi!

Porady

Realizm będzie jeszcze większy, jeśli z listy numerów taborowych dla SD202-D88 wybierzesz pusty numer, a jako numer rejestracyjny wpiszesz spację.

Chcesz wiedzieć więcej?

Zdjęcia 995 znajdziesz:

Kopiuj, korzystaj, acz nie modyfikuj!

POBIERZ

Reklamy

Jedna myśl na temat “995 (do 2008 r.)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s