7261

MAN NG272 – GN92 (+ wyświetlacze LAWO – autor: Cooper + czcionki R&G Mielec – prywatne)
mapa: Berlin Spandau
licencja: CC BY-NC 4.0


Trochę historii

MAN-y NG272 nigdy po Warszawie nie jeździły. (Dobra, nie kłamię już, OSK Linia sobie sprawiła jednego NG312 i kursanci cisną nim po mieście…)

Ten repaint, jako całość, jest fikcyjny, ale poszczególne jego elementy są do bólu realne lub są odwzorowane na poziomie najbliższym realizmowi.

To zlepek cech przeróżnych pojazdów kupowanych przez stolicę w latach 90.

Co zatem mamy w tym malowaniu i dlaczego ten MAN wygląda tak, jak wygląda?

7261_22

Najbliżej mu do Jelczy M181M kupowanych w latach 1997-1999.  Końcówka lat 90., to czasy dość odległe dla NG272 z OMSI (przypomnę, wyprodukowanego w 1992 r.), ale dzięki temu, że Jelcz M181M oferuje podobne wrażenia dźwiękowe co MAN, to polski przegubowiec jest głównym inspiratorem.

Mamy też Neoplana N4020/3 6455 wyprodukowanego w fabryce w Niemczech, dwa lata po symulowanym NG272 (1994 r.). Schemat malowania jak widać podobny. 6455 ma także wielkie logo MZA naklejone na pierwsze okno za kierowcą lub za pierwszymi drzwiami – tak też oznakowałem 7261.

Zakupione w 2001 roku MAN-y NG313 również były pomalowane bardzo podobnie.

Co jednak z oklejeniem tyłu?

Tył 7261 wygląda tak:

7261_25

Mamy oczywiście duży wpływ Jelcza, zbyt podobny do NG272.

W tym miejscu dochodzą do głosu jeszcze czerwone Ikarusy. Tylko one pod koniec lat 90. i na początku lat dwutysięcznych miały naklejoną wielką płachtę Pozwól włączyć się do ruchu.

Boki autobusu

 

Umieszczenie numerów taborowych: wzorowałem się na Jelczach 120MM zakupionych w 1992 roku. Numery były namalowane od szablonu, nie były także w połowie wysokości czerwonego paska, tylko namalowano je najwyżej, jak tylko się dało. Numer z tyłu na lewej burcie nie był na czerwonym lakierze, a na żółtym. Tak samo zresztą pierwotnie umieszczono numery na Ikarusach 417, 435, Neoplanie 6455, Jelczach M181M i MAN-ach NG313.

Nie ma co dalej pisać głupot.

Czas na wnętrze!

Tu również mamy masę smaczków i odniesień do wszystkiego, co było nietypowe.

Typowe dla lat 90. były Ikarusy po przejściu remontów różnej maści. Dla wnętrz oznaczało to eksplozję granatu wrzuconego do puszki z farbą. Najczęściej wyglądały zatem tak. Poręcze były mniej lub bardziej łaciate. W przypadku nowych autobusów – do 1992/1993 roku zamawiano czarne poręcze, później zaczął dominować kolor żółty. Oczywiście nie obyło się bez wyjątków. Pierwsze dwa Jelcze (4550 i 7690) oraz część późniejszych Jelczy miała czarne poręcze.

I tyle o tym, co typowym było.

W 1993 roku trafił do Warszawy Jelcz M180. Tak wyglądało jego wnętrze. Osoby spotrzegawcze dojrzą logotyp producenta skrzyni biegów przyklejony na ściance za plecami kierowcy.

W 1992 i 1993 roku w stolicy pojawiły się trzy ultranietypowe Dennisy Lance. Wyprodukowano tylko trzy autobusy wyprodukowane do ruchu prawostronnego. (Szeroki opis na dawnym Przegubowcu) Jak wyglądało wnętrze – tak. Okolice kabiny kierowcy zaś tak.

Ikarusy 411 i 417 również miały pomarańczowe poręcze.

Jedyną liczniejszą serią autobusów z pomarańczowymi poręczami były ostatnie Ikarusy 280.70E z 1997 roku. Ale one w ogóle były nietypowe, bo w odróżnieniu od wszystkich wcześniejszych Ikarusów miały oświetlenie jarzeniowe, a nie żarówkowe tworzące specyficzny i charakterystyczny półmrok.

Napis namalowany na drzwiach (Wejście przednimi drzwiami) swój wygląd zawdzięcza… tramwajom warszawskim. Wywodzi się z szablonu Otwieranie drzwi przez pasażera, widocznego na drzwiach.

Formułka Otwieranie drzwi przez pasażera przyciskiem na poręczy po zaświeceniu się przycisku to kopia szablonu malowanego na tramwajowych drzwiach od wewnątrz.

Instalacja

  • wypakuj wszystkie pliki do folderu MAN_NL_NG, zezwól na podmianę plików (niemniej zalecam backup plików CFG w folderze MAN_NL_NG\Model na twoim dysku).
  • odpal OMSI, porównaj autobus w symulatorze z tym na screenach. Jeśli są różnice, sprawdź, czy postąpiłeś zgodnie z punktem nr 1.
  • Tak, wyświetlacze masz inne. Wiemy to. Nimi się nie przejmuj.
  • jeśli wszystko działa, szerokiej drogi!

POBIERZ (DOWNLOAD)

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s